Nak cari hadiah tuk yg tersayang??? Klik sini!!

Saturday 2 April 2011

Bayi meninggal sebelum sempat menyusu...

Semalam, balik dr PKNS, aku singgah jap kt kedai runcit dekat area uma...Tertarik dgn satu artikel kecil " langkah paling mudah turunkan berat badan" kt muka depan majalah wanita keluaran April 2011,aku pun sambau trus magazine tu...Baca punye baca, sampai la aku pada satu page ni, psl luahan hati seorang ibu tentang rasa terkilan dia sebab x sempat nk menyusukan bayi yg dah dia kandung selama 9 bln, dah dilahirkan pun, tapi meninggal 17jam lepas tu..ermm..kesian sgt2..X dpt aku bygkan kalo aku di tempat dia...ntah cemanalah agaknya...

( keratan artikel dari Mingguan Wanita1-7hb April 2011)

Ermmm..Cerita perempuan ni, mengingatkan aku pada cerita yg aku dgr dr sorg mbr aku ni, psl seorg kwn dia yg mengalami nasib yg sama..Mengikut cite mbr aku, kwn dia ni baru kahwin..& seronok sgt2 bile dia disahkan mengandung 3 bulan lepas berkahwin..Mcm2 persiapan dah dia n hubby tersyg buat.Dr sopping2 baju2 baby pelbagai sampailah ke katil baby dan sebagainye...Diorg ni excited sgt sbb memg laki bini jenis suka kan bebudak..Masuk bulan ke 6 kalo x silap, diaorg gi scan..n diaorg dikhaborkan akan dpt baby girl..Makin lah syok..sbb ikut kata mbr aku tu, diaorg ni memg dr dulu ngidam nak anak perempuan...So, bermula dr ari tu, hubby dia ni, memang caring gile2 la kat kwn pada mbr aku ni...memg jaga betul2...Yg tu, xleh..yg ni, xleh..Sumenya semata2 nak pastikan wife & baby yg akan dilahirkan nanti sihat..Seronok aku dgr..bestnye kalo dpt husband yg betul2 prihatin n sygkan kita mcm tu..huhu...Tp, cite mbr aku tu, x berakhir kt situ.Rupa-rupanye, bukan cite gembira yg mbr aku nk story..tp, cite sedih...

Al-kisahnya, x tahu di mana salah dan silapnya, lg beberapa minggu nak due, bayi diaorg disahkan meninggal dlm kandungan...n kwn pada mbr aku tu, dinasihatkan oleh doktor tuk melahirkan baby tu melalui pembedahan secepat yg mungkin..sbb takut kalo lama2 simpan dlm perut, akan menyebabkan jangkitan kuman dlm badan...Ya Allah..terkedu aku sekejap!!

Sambung mbr aku lagi, kwn dia tu..x dpt terima hakikat..berhari2 dia nangis dan menyalahkan diri sendiri..sampai husband dia x tau nak wat cemana...terus mati akal..tp,laki dia ni masih leh kontrol lg..berbanding ngn wife dia...memang down gile2..sib baik lah husband dia ni jenis yg faham..Ikut kata husband dia,bukan dia x sedih..cuma..dah bukan rezeki dia n wife nak dapat anak tu, nak wat ceman?? kena la terima qada' & qadar yg Allah turunkan...

.....ermmmm....


Lepas je menjalani pembedahan tu, si husband kwn mbr aku td, terus bawak baby tu untuk persiapan pengebumian.Dia rupa2 nya dah berpakat awal2 dgn family isteri dia tuk x tunjuk wajah baby diaorg tu pada isteri dia..takut meroyan...Sampailah sume urusan settle, si isteri yg dah terjaga dari sedar, terus tanya kt husband dia..mana baby dia..Dia nk tatap tuk kali terakhir...Husband dia diam..n lepas tu, pelan2 explain kt wife dia yg baby tu dah selamat dikebumikan..Dia minta maaf sbb terpaksa wat mcm tu, sbb takut si isteri akan terluka & sedih bile asyik2 teringatkan muka baby diaorg yg x bernyawa tu..


...errrmm.....

Di bawah ni, aku sisipkan tips yg aku ambil dr keratan majalah di atas, buat ibu2 yg menghadapi kematian bayi :

@terima dan redha dengan ketentuan illahi
@jgn biarkan ibu bersendirian melayan perasaan
@keluarga terutama suami harus sentiasa di sisi memberi sokongan moral
@percayalah setiap yg berlaku ada hikmahnya
@berfikir positif, mungkin itu yang terbaik untuk si kecil
@jgn terlalu mengikut perasaan
@sentiasa mengingati Tuhan
@Berdoa agar diberi ketabahan menghadapi dugaan

No comments:

Post a Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...